2017. július 31., hétfő

Győri kirándulás

Az utolsó szabad nyár, amikor még lehet kalandos, sok mindent megtekintős kirándulásban részem. A sok változás ellenére is úgy éreztem, hogy ez nem maradhat ki. Még egy utolsó olyan jó kis tartalmas utazás, kirándulás, mint ami régen volt még anyával. Ha már így alakultak a dolgok.

Úgyhogy egy nem túl hosszú, egy nem túl fárasztó, túra mentes kirándulást terveztem. 4 nap elégnek is tűnt, főleg, hogy 'last minute' tervezés volt. S így egy olyan helyre szerettem volna menni, ami még sötét folt a térképemen. Így esett a választás Győrre.

Úgyhogy nagyon gyorsan kerestem szállást. Egy szép 3 csillagos szállást találtam Győr belvárosában. Úgy éreztem, hogy ez így pont jó lesz... jó helyen van.. kényelemes lesz... és utoljára ennyit még megérdemlünk. A program is a régi szerint... odaútra is... vissza útra is... legyen bőven látnivaló.

1. nap

Győr felé vezető úton sok mindent meg szerettem volna nézni. Persze annyi időnk nem volt, úgyhogy csak reálisan. Így az első megálló Fehérvárcsurgó volt.
A kastélyt szerettem volna megnézni, mert hogy milyen szép. S tán már korábban valakivel arra felé jártam, de akkor még nem érdekeltek az ilyenek, na de most... főleg, hogy azóta fel is lett újítva.
Hamar meg is találtuk a kastélyt. Bár nem voltam benne biztos, hogy be is mehetünk. De hát nyitva volt a kapu. Ha mást nem, akkor a parkot - mi már kívülről is szépnek tűnt -  csak meg lehet nézni.
Megálltunk mindjárt a bejárat mellett - mert nem mertem behajtani - és a parkon keresztül besétáltunk. Úgy tűnt, hogy mások is sétálgatnak a parkban, úgyhogy megnyugodtam. Mi is sétáltunk egyet, megnéztük a kastélyt, de csak kívülről, mert belül csak tárlatvezetéssel lehetett és az is csak időközönként indult, mert amúgy a kastély egyben egy szálloda is. Úgyhogy nem is erőltettük a dolgot, láttuk amit láttunk és mentünk is. KLIKK IDE és még több képet és leírást láthatsz.
Gondoltam, hogy ha már ilyen közel vagyunk akkor beugorhatunk Bodjkra is. Ott is van egy nagyobb kastély, meg egy kisebb villa szerű. Láttam neten, hogy a nagy kastélynál felújítások lesznek... de hát azok nem szoktak olyan gyorsan elkezdődni. Gondoltam, hogy attól még meg lehet nézni kívülről. Hát rosszul gondoltam. Sajnos már a legelején kint volt a tábla, hogy belépni tilos, magánterület. Hát ennyit a kastélynézésről.... És mivel a főúttól távolabb a dzsumbujban volt, ezért a kilógó tetőn kívül semmit se lehetett látni.
A másik kastélyka meg amúgy is útba esett volna, ahogy visszatalálunk a 81-as főútra. Láttuk is, de csak kocsiból, mert nem is volt nagy szám, másrészről valami iskola-féle működött benne. Azért ha érdekel, külön bejegyzés KLIKK IDE.
Úgyhogy irány Csókakő. Mert hogy anya úgy gondolta, hogy megnézhetnék azt is, ha már arra járunk. Hátha már kész vannak a felújításokkal.
Épp hogy csak kigurultunk Bodajkról, át a 81-es főúton és szinte már ott is voltunk Csókakőn. Sajnos a munkálatokat még nem fejezték be. S miután nagy nehezen leraktam a kocsit, mégiscsak felsétáltunk, hogy megnézzük a várat. Ha már így is látogatható és még mindig ingyen!
Meglepően sok felújítást csináltak. Már nem is hasonlított a régi formájára. De azért körülnéztünk... és nem csak mi voltunk. Mire legközelebb erre tévedünk már tényleg nagyon más lesz. De legalább így láttuk/látjuk egy várrom 'fejlődését'. Külön élménybeszámolóhoz KLIKK IDE.
Körülnézés után pedig mentünk is tovább. Kisbér volt a következő megálló.
Amit mindenképp szerettem volna itt megnézni, az a Mini Magyarország makettpark, mert hogy már itt is van egy! A netről tudtam, hogy a makettek nem túl nagyok - kb. mint Szarvason - és nincs is olyan sok. És mintha még ingyen meg lehetne tekinteni. Mázlink volt. Mert valóban ingyen bemehettünk, de augusztustól már fizetős lesz a park megtekintése. Gondolom óvni akarják a makettokat. És ahogy láttuk nem véletlen... egy két táblát már megrongáltak. A körbe kerítés is már megvolt. Még a bódé is a jegyvásárláshoz. Minden ideális egy jó kis fizetős látnivalóhoz. Részben jogos... védeni kell a makettparkot... no meg hogy legyen pénz amiből fel lehet újítani. Mindegy... én örülök, hogy még ilyen kedvezményesen meg tudtuk nézni a makettokat. Szeretem is, meg amúgy is. Nincs még olyan sok ilyen jellegű élménypark Magyarországon, és most már ezt is láttuk. Nekem nagyon tetszett, úgyhogy nézd csak meg a külön bejegyzést róla - KLIKK IDE.
Ahogy kijöttünk a parkból mentünk is megkeresni a kastélyokat. Mert hogy Kisbéren kettő is volt, egy nagyobb és egy kisebb. Mivel nem nagy a község és tudtam, hogy hol kell keresni, hamar meg is lett. Csak hát nem erre számítottam. A kastély előtt egy hatalmas nagy sátor éktelenkedett és attól nem lehetett a kastély frontoldalát látni. És nem csak hogy a kastélyt takarta, de még a túloldalon a szép felújított lovarda előtt is egy színpad állt. Úgyhogy az épületek legszebb oldalait egyáltalán nem láthattuk. Egy kicsit szomorú és csalódott voltam. Jobb híján a nem túl jó állapotban lévő nagykastélyt körbejártuk. Elszomorító volt a látvány. Nem is tartott sokáig. Főleg hogy a fesztivál, aminek a színpadjai a látványt csúfították, eléggé helyinek és családiasnak tűnt. Úgyhogy elég gyorsan távoztunk. Még a lovardát meg szerettük volna nézni, dehát ott is ott állt a színpad az épület szép oldalához építve. Ez van. Tettünk egy kört a lovarda körül. Így legalább láthattunk egy-két lovat és lovast besétálni a lovardába. Úgyhogy akkor már mi is benéztünk. Nem volt nagy szám odabent, nem is tudom, hogy mit képzeltem vagy feltételeztem. De legalább ezt is láttam, hogy milyen egy lovarda épülete belülről. Az egész bővebben egy külön bejegyzésben, KLIKK IDE.
Majd mentünk megkeresni a kiskastélyt. Valamiért azt hittem, hogy távolabb van és hogy majd egy másik irányból könnyebb lesz megközelíteni. Később kiderült, hogy tévedtem, de így legalább szemet szúrt a szép nagytemplomuk és arra tudtunk egy szempillantást vetni. De előbb a kiskastély. Ami nagy meglepetésünkre sokkal jobb állapotban volt, mint a nagyobb társa. És nemcsak hogy jó állapotban volt, de még kiállítás is volt benne. Csak így kettőnket még pont beengedtek és meg tudtuk nézni zárás előtt. KLIKK IDE és láthatod, hogy mit láttunk.
Majd gyorsan a templomot... csak a szokásos módon. Egy kicsit kívül... belül pedig a rácsig be lehetett menni, s így a belső kialakítást is meg lehetett nézni. KLIKK IDE egy külön röpke élménybeszámolóhoz.

Jól elment a délután, úgyhogy innen már csak Győr volt a cél. Már nem voltunk messze, de az úton lévő forgalmi akadályok lassították a haladásunk. S Győr belvárosában majdnem ott is maradtunk egy tolakodó pofátlan vagy sávot tévesztett autós miatt. Úgy örültem amikor felértünk. Hosszú volt így a nap a sok látnivalóval és megállóval.
Ezek után elfoglaltuk a szállást, ami az Arany Szarvas Fogadó volt. Ha érdekel a szálláshely, és hogy miként éltük meg az ott letöltött napokat, akkor KLIKK IDE.
A lepakolás után már csak normális vacsorát kellett volna szerezni. A hotel vagy inkább fogadóhoz tartozott egy étterem is, ahova nagyon lelkesen le is sétáltunk. De hát az az étlap. Beteg-érzékeny-finnyás gyomrúaknak étel nem igazán volt rajta. Szó mi szó én sem kívántam a túlzottan fűszeres kaját. Aztán már úgy voltunk, hogy akkor megyünk, ha már itt nem terem 'normális' étel számunkra, de azért megkérdeztem. S mint kiderült hát persze hogy van...  csak épp az étlapon nincs, nehogy azt rendelje a szegény ember és olcsón megússza az étkezést. A lényeg hogy volt rántott sajt és legalább tudtunk enni egy finomat. Csak az asztalszomszédság ne lett volna. Kritikán aluli pénzes vagy nem pénzes, de viselkedésben eléggé alpári és egyszerű emberek is voltak ott. Nem is gondolná az ember, hogy ki mindenki téved be egy valamirevaló étterembe.
Fárasztó nap volt... ezután már csak alvás. Már ha tudtunk volna aludni. Mert hogy egész éjjel szólt valahol a zene, de olyan hangosan, mintha a szobánk alatt lett volna a disco. A mélynyomók úgy dübörögtek, hogy kész csoda, hogy valahogy el tudtunk aludni.

2. nap

Bőven ráértünk volna aludni.... de hogy még itt és így se tudjon aludni az ember. Meleg is volt, meg a biológiai óra sem hagyott aludni. Úgyhogy nagy pihenés vagy ilyesmi nem volt. De legalább nem hajtott a tatár és nem kellett sehova se sietni. Ezt az egész napot csak és kizárólag a győri városnézésre szántuk.
Kelés után mentünk reggelizni. Legalább az az árban volt, ha már annyit kellett fizetni amennyit. Reggeli után pedig irány a város. Ez a Győr nagyon szép! A Rába folyóval, ami keresztül folyik a városon, és ott ér össze a Duna egyik mellékágával. Csak ámultam. Nagyon szép. Tornyok itt és tornyok, meg régi szépen felújított épületek. Sok templom, híres látnivalók, és a sétálóutca! No az is volt valami! Széles, és bolt hátán bolt. Lehetett érezni, hogy igazi nagyváros. S annyi látnivaló volt! Annyi mindent megnéztünk! A vármúzeumtól kezdve a Herma-n át, a Füles bástya mini állatkerten keresztül a romokig és a folyókig nagyon sok mindent. El is fáradt a lábunk rendesen. A győri városnéző túráról bővebben itt olvashatsz - KLIKK IDE. A bejegyzésben minden jobban megtekintett látnivaló külön bejegyzéséhez link vezet!
És hogy mi mindent szemléltünk meg alaposan?!
Kármelita templom - KLIKK IDE.  Vármúzeum - KLIKK IDE.

Loyolai Szent Ignác templom - KLIKK IDE.
Füles Bástya Zoo - KLIKK IDESzt. Lázár templomrom - KLIKK IDE.

Amiről lemaradtunk a toronykilátó. Valamiért nem mentünk fel. Ebéd egy késői mekizés volt, úgyhogy a vacsora nem is hiányzott. Pihenés után sétáltunk még egy kicsit a másik irányba is a Rába folyó túlpartján a zsinagóga és a templomok irányába. De már éreztem hogy fáradt vagyok. Visszafelé még megnéztük a Radó sziget másik oldalát - ami a fogadóval szemben az út túloldalán volt. Szerencsére a vágyott kacsa-etetés is összejött. Azok a dögök mindig oda mentek, ahol valaki a partról szórta nekik az eledelt. De legalább hozzám is odatévedtek... egy egész sereg!
A parton való megpihenés után visszasétáltunk a fogadóba és már csak az alvás hiányzott. Ha lehetett volna aludni. Mert hogy megint szólt a zene. És mára már világos volt, hogy a városban az EFOY - Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztivál - miatt volt annyi fiatal az utcákon egész nap, és hogy amiatt szólhatott a zene is késő este is. Sajna a második estén sem volt jobb a helyzet, örültünk, hogy valahogy el tudtunk aludni. Ha ezt tudtam volna, akkor nem a belvárosban keresek szállást. Pedig olyan szép és jó helyen voltunk!

3. nap

Újfent kevésbé pihenten ébredtünk. Mára nem terveztem túlzottan sűrű napot. És leginkább csak egy dolgot szerettem volna megnézni, és az az állatkert volt. Reggelinket most már a napfényes ragyogó időben kint a szabad teraszon az óváros tornyaira néző csodálatos látkép mellett fogyasztottuk el. Nagyon jó élmény volt.
A reggeli után irány az állatkert. Már nagyon kíváncsi voltam!
Viszont nagyon érdekes volt, hogy mire kiértünk  - pedig nem siettünk - még nem volt nyitva az állatkert. No ilyet se láttam még, hogy a zárt kapuk előtt ott várakoznak az emberek és a családok. A lényeg, hogy nem kellett sokat várni és már mehettünk is be.
Nem volt nagy az állatkert, valahol tudtam is hogy nem fog egy egész napig tartani. Viszont annál érdekesebb és izgalmasabb volt a tekergős utakkal. Nekem nagyon tetszett, talán pont azért, mert nem volt túl nagy és mégis kellemesen órákat lehetett eltölteni, úgy hogy mindent meg tudott nézni az ember. KLIKK IDE és külön bejegyzésben megnézheted, hogy milyen a győri állatkert.
Állatkert után pedig volt még egy szabad délutánunk. Ebédidőben megálltunk az interspar-nál, ami az Árkád mellett volt az út túloldalán. Egy kicsit nézelődtünk a boltban, ettünk, megvettük amit kellett. S már mentünk is tovább egy két távolabbi látnivaló megtekintésére.
Kifelé a városból megálltunk a Kálváriánál. Egy kicsit messzebb van a központtól és gondoltam, ha majd úgyis megyünk valamerre, akkor majd megnézzük.
S hát megtaláltuk... s néztük is volna... de a terület el volt zárva kerítéssel és kapukkal és bizony zárva is volt. Úgyhogy csak a drótkerítésen kívülről lehetett megnézni. De legalább ez is pipa. Röpke bejegyzéshez KLIKK IDE.
Amit szerettem volna megnézni és tudtam, hogy anyának is tetszeni fog, az a Lébény község régi temploma, a Szent Jakab templom. 13. századi templom és elég méretes, úgyhogy reméltem, hogy valami szépet fogunk látni. És láttunk is! Nemcsak kívülről volt nagyon szép, de miután anya megtalálta a kísérőt és belépőjegyet váltott megnézhettük belülről is. Mint egy kisebb bazilika vagy olyasmi. És a mi még érdekesebb, hogy állítólag alig javítottak rajta az elmúlt évszázadokban, és szinte még eredeti állapotában áll. Nehéz elhinni, de ha így van. Akkor még jobban örülök, hogy ezt is láttuk. Még több kép és leírás itt, KLIKK IDE.
Majd visszafelé Győr irányába haladva megkerestük Öttevényen azt a kastélyt. Tudtam hogy szép felújított formájában áll, és mintha szálloda-féle lenne... de azt nem hogy nagyon magán és nagyon excluzív hely, ahova nem lehet csak úgy bemenni. Sőőőt... még a személyzet se volt magyar. Úgyhogy gyorsan pár szóval jeleztük hogy csak a kastélyt néztük volna meg, és hogy akkor csak kívülről. Úgyhogy illedelmesen... csak az olyan területeket érintve, amit nem volt illetlenség,... megnéztük a kastélyt és már mentünk is. Egy kicsit azért ciki volt. De hát ha magán... meg a gazdagoké... akkor nincs mit tenni.... gyorsan távoztunk is. Azért egy kisebb bejegyzés született, KLIKK IDE és megnézheted.
Az idő közben elég jól délutánba nyúlt, úgyhogy nem volt már nekem sem kedvem túl nagy kerülőt tenni és túl távoli látnivalókat keresni. Még Ikrény községébe bementünk, mert hogy ott is volt egy kastély, bár közel sem olyan állapotban mint az előbbi.
Gyorsan megtaláltuk Ikrényt és a kis községben a kastélyt is. S valóban... mint ég és föld. Míg az öttevényi egy luxus palota volt, addig ez itt egy düledező rom. Hihetetlen, hogy micsoda kontraszt volt. S mivel az ikrényi rom volt. Ráadásul egy olyan környezetben, ahol olyan emberek éltek olyan mód, hogy hagyjuk. Ezért se belépő, se engedély... sőőőt nagy figyelmeztető tábla, hogy életveszélyes az épület és környezete. És mivel tényleg annak is látszott, ezért csak tisztes távolból néztük meg és mentünk egy kört az épület körül. S ennyi bőven elég is volt. Azért írtam erről is, KLIKK IDE és megnézheted.

Mentünk is ahogy csak tudtunk.
Ahogy visszaértük Győrbe még visszagurultunk az Árkádig. Bár már nagyon boltzárás volt, de hátha. Legalább egy gyors fast food vacsora hátha belefér. Csiszre.... épp hogy még ki lettünk szolgálva és ahogy megettük a fincsi KFC-s hambit szinte már zárták is az Árkád épületét. Talán érhettünk volna előbb is és nézelődhettünk volna egy kicsit többet is. De hát itt is hasonló üzletek vannak mint más városok plázáiban.
A délutáni kocsikázással ez a nap is hosszúra nyúlt. Úgyhogy nagyon reméltem, hogy legalább ezen az utolsó estén nem fognak már zenélni. Főleg azért mert a többi embernek holnap már dolgozni kell menni... csak nem tartanak bulit vasárnap este is?!?
Szerencsénkre nem volt, úgyhogy végre normálisan tudtunk aludni!

4. nap

A jónak tűnt éjszaka után sem ébredtünk sokkal kipihentebben.
Ez már a hazautazás napja volt, úgyhogy reggel már úgy készülődtünk, hogy menni kell, a tervezett kirándulás eddig tartott.
Viszont a Torony kilátó mégse maradt ki. Mégis csak most vagyunk itt és ki tudja, hogy lesz-e legközelebb. Úgyhogy az aznapi programot megtoltuk a Püspökvár és a kilátó megtekintésével.
Sajnos ez sem nyitott olyan korán mint gondoltuk, úgyhogy kellett még egy kört sétálnunk a városban. Megkerestük a Frigyláda szobrot, mert mintha pár napja elmentünk volna mellette. Tettünk még egy sétát és elbúcsúztunk a várostól. Majd irány a torony. Bár volt belépőár rendesen ahhoz képest hogy kilátó, de nagy meglepetésünkre nem csak kilátó volt, hanem kiállítások is voltak a torony különböző szintjein! Így már rendben volt... az ár is és a ráfordított idő is. Én örülök, hogy mégiscsak felmentünk. Nem mondom, hogy pompázatos kilátás volt a toronyból, de mégis láttuk felülről az egész várost.... a templomtornyokat... a Radó sziget... a szálláshelyet... a hidakat és leginkább azt, ahol a két folyó összefolyik. Onnan föntről azért ez utóbbi látványosabb volt. Örülök, hogy ezt is láttuk, mielőtt elhagytuk Győrt és így el is tudtunk búcsúzni ettől a szép várostól. A toronykilátóról és a látottakról külön bejegyzés, KLIKK IDE.
Így negyedik napon, már fáradtabban már csak a hazaérés volt a lényeg. De azért még azt a hazafelé vezető utat ki lehetett tölteni  hasznosan is. Úgyhogy egy két látnivalónál még megálltunk.
Az egyik legfontosabb, amit mindenképp szerettünk volna megnézni, az a Pannonhalmi apátság volt. Híres is, meg nem hétköznapi látnivaló, és ha már ott mentünk el mellette, akkor kár lett volna kihagyni. A győri toronynézés miatt időben egy kicsit megcsúsztunk. Úgyhogy szinte már délután volt mire odaértünk. Megtalálni könnyű volt. Csak épp a turistáknak szánt bejáratot nem. Nekem azért nem volt annyira egyértelmű, hogy hol lehet megállni és parkolni. Így elsőre felmentünk egészen a főbejáratig, ami viszont nem bejárat a turistáknak. Hmm... Az erre szánt kialakított rész szép volt és modern, csak egy kicsit messze a lényegtől. Mert hogy tekintettel kell lenni azokra, akik ott laknak és tanulnak. Nem azt mondom, hogy nem korrekt, de akkor azok a táblák lehetnének nagyobbak is.
Mindegy, a lényeg, hogy feljutottunk. Láttuk némileg az arborétumnak nevezett keretet is. Majd után az épületbe mentünk, aminek a megtekintése modern fülhallgatós-információlejátszós módon történt. Így szabadon mehetett mindenki  maga tempójában végig. KLIKK IDE és láthatod az apátságról szóló bejegyzést.
Szép volt az apátság. Az épület maga is, és az a pár helység is, amit meg lehetett tekinteni.
Utána még elmentünk a millenniumi emlékművet is megnézni - erről is van külön bejegyzés, KLIKK IDE, no meg a még messzebb lévő kápolnát is - erről is van külön bejegyzés, KLIKK IDE.  Ha már egyszer ott járunk.... akkor legyen kerek a látogatásunk amennyire csak lehet. Szép volt... örülök, hogy láthattuk élőben is.
Az időnk viszont nagyon elment. Egy gyors tankolás lent a község szélén és irány haza, hogy azért időben hazaérjük.
No de... ha már Ravazd mellett mentünk el. Egyszerűen nem hagyott a kíváncsiság és még egy romot meg kellett nézni. Csak még egyet. Ez Ravazd községénél a Szent Villebald templomrom. Előzetes kutakodásaim során megnéztem hogy hol és merre kell keresni. És bár nem pont azon az úton amit elképzeltem... de végül is hamar megtaláltuk. Külön bejegyzésben többet is láthatsz, KLIKK IDE.
Azt irány tovább.
Sajnos a veszprémi romok megtekintése elmaradt. Túl sok időt vett volna igénybe, hogy Veszprémbe is bemenjünk. Az útitervből ez most ki kellett hogy maradjon.
Cserébe viszont megálltunk Zircen. Egy kis pihenő és evés. No meg egy korábban elfelejtett kis rom megtekintése. Illetve a kettőt együtt. A romnál álltunk meg és ott ettünk ittunk egyet, hogy még bírjam a hazafelé utat. A rom tényleg nem volt nagy, és pont úgy helyezkedik el, hogy ha az ember nem tudja és nem keresi, akkor észre se veszi. No de most legalább ez is meglett és meg tudom majd írni :) . KLIKK IDE és láthatod a bejegyzést a romról.
Zirc után már csak egy pihenőt gondoltam. Balatonfűzfőn is van állítólag egy rom, ami listás, de még nem láttam. Úgyhogy gondoltam, hogy ott még megállunk, megnézzük, és akkor onnan már egyenest egy seggel hazamegyünk.
A rom gyorsan meglett. S mivel nem volt se nagy, se extra, se különleges, ezért nem is került sok időben. KLIKK IDE ide a külön bejegyzéshez. Egy-két klikk és már gurultunk is egyenest Siófok felé.
Szerencsésen este meg is érkeztünk.

Bár csak 4 nap volt a nagy nyári kirándulás, de most is sok mindent láttunk. Kastélyok, templomok, vár, romok, egy gyönyörű-szép város, és még állatkert is. 4 hosszú nap, 505 km autóval, és sok-sok kilométer a lábunkban....de megérte. Örülök, hogy még utoljára ennyi sok mindent és szépet láthattam.