2017. július 31., hétfő

Ravazd - Szent Villebald templomrom

Többnapos utazásunkon ismét nagy romkereső kedvünkben jártunk. És ha már az utunk pont Ravazd községe mellett vitt el, akkor egy kis időre megálltunk, hogy megkeressük ezt a romot is. Előzetes információk alapján nem is tűnt eldugottnak és nehezen megközelíthetőnek, úgyhogy úgy gondoltam, hogy bőven belefér az időnkbe.
Térképeimet és a neten található információkat kielemezve elvileg tudtam, hogy hol kell keresni a romot. Meg is álltunk annál a pontnál, hol a legközelebbinek tűnt a romhoz vezető útvonal. És milyen jól választottunk. Mert hogy ott nem csak egy nagyobb terület volt autó megállásra, de még egy térképet is találtunk, ami mutatta az utat a romhoz.

Legalább is valami olyasmit. Mert akárhogy értelmeztük, annyira nem volt világos, hogy miért az az út ami. Valahol értettük és még örültünk is, hogy tanösvény vezet a romhoz és egészen a tábláig vissza. No de aki nem akar a tanösvényen végig menni?!... csak a romot akarja gyorsan megnézni?!?
És valahogy azt a 8-as ponthoz vezető utat nem találtuk... sehogy se. Úgyhogy megindultunk a térképpel a szimatunk után, mert biztos voltam benne, hogy van egy rövidebb út is, amin mindjárt a romhoz lehet eljutni. S mily igazam lett... igaz, hogy egy kicsit amolyan árkon-bokron keresztüli útvonal volt, de a második fele egybeesett a hivatalos tanösvénnyel. Mutatom is, hogy mi hogy jutottunk a romhoz.
Az elején mentünk az erdészeti úton.
Majd megláttunk egy földes út félét fölfelé.... végül is arrafelé kell legyen a rom....
...úgyhogy megindultunk rajta.
A ház mellett elmentünk.
S alig hogy elhagytuk találtunk is egy táblát. Ez volt a 8-as tanösvényes tábla! Az viszont azt jelentette, hogy jó helyen járunk és a gyors levágóval jó helyen lyukadtunk ki.
Itt még segítőkre is találtunk, akik megerősítették, hogy tényleg innen már csak előrefelé kell menni és ott lesz a rom.
És ott is volt! Egy nagyobb tisztás kellős közepén.
Milyen szépen megcsinálták a környezetét. Látszik, hogy gondozott ápolt a rom és a körülötte lévő terület is. Még egy információs táblát is találtunk, ami jócskán bővelkedett minden történelmi tudnivalóval. Egy kis zoom-zoom és persze jó szem, és olvasható! Helyszínről!... úgyhogy ennél hitelesebbet a neten sem találhatnék.
Persze a rom és maradványai itt sem voltak túl nagyok. Sőt... az egész csupán lábszár magasságig érő falvonulat, ami az épület főbb körvonalait mutatja.
A turisták számára látogatható legrégebbi történelmi emlék a ma Bilebárdnak nevezett dombon felállított fakereszt ésemléktábla, valamint a középkori Szent Villebald templom rekonstruált alapjai.
Hajdanán ezen a kis dombon állt Villebald temploma ― az egyetlen Magyarországon, melyet az angol származású eichstätti püspök tiszteletére építettek ― mely a középkorban híres búcsújáróhely volt.
A templomról az első írásos utalás a 11. századból való, majd a 18. századig több írás, hagyatéki szerződés is említi a remeték által lakott helyet. A templom tiszteletét a középkorban fokozta a közelben található forrás is, melynek gyógyhatást tulajdonítottak. Sajghó főapát a 18. század elején Naplójában így ír erről: „A szent Villebald-templom melletti forrás a Ravazdnak mondott falu területén sok betegséget meggyógyított.” (Sólymos Szilveszter OSB, 2000. 15.o.)
Az ősi templom sorsa a bencés rend 1786-os feloszlatásával, és a falu új templomának elkészültével pecsételődött meg: a remeték elhagyták, a falakat elhordták építkezésekhez, többek közt a pannonhalmi könyvtár épületéhez.
A távolban egy kilátót is látni.
Ez a környék úgy tűnik, hogy tényleg a túrázok és pihenők számára kialakított kis kiránduló terület.
A romot jó gyorsan megnéztük... végül is csak ennyi volt.
Sajnos a távolban látható kilátóhoz már nem mentünk. Pedig biztos, hogy a romot a magasból egészében még jobban lehet látni onnan fentről.
Az említett fakereszt és emléktábla.
Mivel túl sok időnk nem volt, ezért gyorsan búcsút mondtunk a romnak, és amerről jöttünk, arrafelé mentünk is vissza.
Ha érdekel... akkor ajánlom, hogy a teljes tanösvény bejárásával és a kilátó megtekintésével egybekötve keresd fel. Mégis csak jobb egy kis tartalmasabb kirándulás.... főleg ha már a romocska ilyen kicsike.