2015. április 7., kedd

Csákvár - Oroszlánkői barlang

Oroszlánkői barlang

Kis kőfülke a Vértes ÉNy-i szélén Oroszlánytól 6 km-re DK-re. Az Oroszlánykői várrommal szemben kis dolomitrög sziklás peremén nyílik kb. 350 m tszf. magasságban. Hossza 2 m, szélessége 4 m, magassága 1 m. a dolomit erős aprozódása hozta létre, a víz oldómunkájának csak másodlagos szerepe volt.
A Csáki várat, avagy Oroszlánkő várát néztük meg ( ha még nem olvastad volna a bejegyzést, akkor KLIKK IDE és megnézheted) a környéken. A turistatérképen hamar feltűnt, hogy a vártól nem is olyan messze, szinte a vár szembe-szomszédságában található egy barlang is. És ha már itt járunk, akkor miért ne nézhetnénk meg?! Kár lenne kihagyni,... a barlangok megkeresése is érdekes.

Úgyhogy miután megnéztük a várat és a meredek domboldalon sikeresen leértünk, már kerestük is a barlanghoz felvezető ösvényt.
Ha ránagyítasz a képre, akkor láthatod, hogy tényleg a várral szemben található, viszont jelöletlen út vezet oda. Ezt azt jelenti, hogy semmilyen jelzés nem mutatja az utat. Szimplán a tájékozódó képességedre hagyatkozhatsz. Ez fontos, mert akkor legalább tudod, hogy kb. merre indulj el. Másrészről, ha elég szemfüles vagy, és abból indulsz ki, hogy biztos, hogy már más megnézte és járt arra, akkor célszerű a kitaposott utat keresni. Legtöbbször szokott lenni.
Mi is ezt tettük. Ahogy leértünk a várból és megálltunk a kereszteződésben, a szemben lévő domboldalt pásztáztuk és kitaposott útvonal nyomait kerestük.
Meg is lett, bár inkább az ember elhullatta szemét utalt arra, hogy jó irányba megyünk. Mint látható a képen is... ezen a meredek avaros, köves domboldalon nagyon nem kellett ösvényt keresni.
Inkább az volt a cél, hogy feljussunk oda a sziklákhoz, hiszen egy barlang hol máshol lenne, ha nem a sziklában.
Pár perc nehéz hegymenet után meg is találtuk a barlangot. Ez az! Ez a nyílás hivatott a barlang és bejárata lenni.
S látható, hogy mekkora ... valóban nem nagy, és nem egy nagy ősemberbarlangra kell gondolni.
 Pár lépés erejéig be is lehet menni... De vaku nélkül nem túl biztató.
De még vakuval sem.... A végében két irányban is elvezet egy-egy nyílás.
Hát persze, hogy ilyenkor fél az ember, amikor a semmi sötétbe odatartja a gépet és csak reménykedik hogy a vaku által bevilágított részről semmilyen őslény vadállat nem ugrik ki.
 De szerencsére nem találtunk semmit se.  Kurta barlanglátogatásunk ezzel véget is ért.
 Már csak a meredek domboldalról kellett lejutni.
Bármerre néztünk... meredek volt....
De ha már itt vagyunk, akkor előbb megnéztük, hogy mi van még feljebb, ha már egy jól látható kitaposott ösvény arra is vezetett.
 A domb teteje, a barlang teteje!
 És a kilátás!!
Oroszlány felé... kilátás igazán csak errefelé volt...
....a másik oldalon a magasodó fák és erdő látványa.
A kilátás azért jobb... :)
Nem is gondoltam volna, és nem is számítottam rá, hogy itt ilyen lehetőség is van. És mivel tűzrakóhely nyomát is láttuk, ezért biztos, hogy sokan és sokszor járnak ide.... nem csak barlangot nézni, hanem pihentető szabad délutánt eltölteni.
 Majd irány lefele... Miután a kövekkel 'megküzdöttünk'..
Már csak a már mutatott meredek domboldalon kellett lejutnunk.
Még egyszer megnéztük a barlang nyílást, elbúcsúztunk tőle...

És már haladtunk is lefelé.
Le a meredek domboldalon.
Lombkorona nélkül jól lehetett látni, hogy hol vezet az út, és még a kereszteződést is, ami a várhoz visz fel.
 Szerencsésen leértünk... onnan fentről...
 Úgyhogy mindenképp megérdemelt volt a pihenés és az uzsonna is!
Innen pedig, ahogy a vártúránál is írtam (remélem, hogy azt már olvastad :)  a kék sávjelzésen visszamentünk a tilosban álló autónkhoz, és igyekeztünk minél előbb elhagyni a terepet. :)

Ha egyszer majd erre jársz, és megnézed a várat, akkor ne felejtsd el, hogy egy barlang is van, ami megtekintésre vár.... És ez persze fordítva is igaz.