2014. július 12., szombat

Ganna - Eszterházy mauzóleum és templom

Eszterházy mauzóleum és templom
A döbröntei várból szép kilátás nyílt a távolabbi tájak mellett a községre is. Akkor vettük észre, hogy nem is olyan messze egy érdekes kupola tarkítja az épületek sorát. Kíváncsiak is lettünk, hogy vajon mi lehet az. Talán templom? De milyen templom lehet az, aminek a Mecsetre emlékeztető tetőszerkezete, vagyis kupolája van?

Biztos nem katolikus, úgyhogy már csak ezért is érdekesnek tűnt.  Így hát várnézés után próbáltam megcélozni azt az utat, ami arra vihet, ahol az a nagy kupolás tetejű épület áll. Útközben el is mentünk a 'kistestvére' mellett.  Egy temetőben áll, s a nyitott kapu ellenére nem néztük meg közelebbről.
Épp hogy csak azért álltam meg a kocsival, hogy egy kép erejéig megörökítsem, hogy mit is láttunk.... az épületet is, és a táblán található leírást is. De mintha a leírás nem is erre a kis kápolnára illetve kis templomra illene, vagy mégis?
Később egy pillanatig azt hittem, hogy esetleg a nagy templomra illik a leírás, amit feltűnően hamar meg is találtunk. De ahogy alaposabb elolvasás után kiderül.... nem. A két első kép bizony összepasszol.
Ahogy kerestük a nagyobb templomot már nem is Döbröntén jártunk, hanem a mellette lévő Ganna nevű községben. A kis falú egy utcácskáján nem volt nehéz megtalálni a kiszemelt látnivalót.
És valóban az volt... egy jó nagy templom, jó nagy zöldes kupolával a tetején, amit a várból nagyon szépen lehet látni.
Plébániatemplom (kerektemplom)- Mauzóleum
Az Esterházy család sírboltja. Az épületet Charles de Moreau francia építész tervezte és Engel József bécsi építőmester építette klasszicista stílusban, 1808-1818 között, a római Pantheon mintájára. A szobrok készítője a bécsi akadémia tanára Joseph Klieber. A templom görög kereszt alaprajzú, mely fölött hatalmas kupolát láthatunk, építésekor ez volt az ország legnagyobb kupolája.
Itt nyugszik az 1883-ban elhunyt Esterházy Miksa, a Magyar Atlétikai Club alapítója is.
A mauzóleum bejelentkezéssel látogatható, Nagy Ottónénál munkaidőben a gannai Polgármesteri hivatalban vagy a Fő u. 40.

Nem a megszokott és átlagos épület, főleg templomnak. Szinte egy kisebb kastélyra hasonlít.
Sajnos belülről nem tudtuk megnézni. Mire oda értünk pont kijött egy pár fős társaság, és mint elmondásukból kiderült, előzetes egyeztetés után  lehet csak belülről is megtekinteni. Ezt a pechet... ha csak pár perccel előbb értünk volna....
Úgyhogy jobb híján körbe sétáltuk az épületet, és minden résen és ablakocskán kukucskáltunk befelé.
Biztos érdekes lett volna belülről is. Némileg lehetett látni, hogy templomként funkcionál, de nagyon keveset. Csak a kitört  ablakrésen lehetett belátni. Viszont utólag.. most hogy írom... találtam egy videót KLIKK IDE a templomról és a mauzóleumról,  amiben a belső szépségét is meg lehet tekinteni. Ha már nincs saját képem... akkor legalább így láthatjuk, hogy bizony megérte volna bemenni.
És az alagsor ablakait is megtaláltuk, amin keresztül be lehetett nézni.... itt-ott az ablakréseken. S bár olvastuk... de mégis meglepő volt hogy valóban koporsók és kripták vannak odalent, és nem is kevés!

Ameddig az ablakrések engedték és el lehetett látni koporsók sorakoztak egymás mellett. A privát úri 'temető'. Érdekes volt, a látvány mindenképp.

Akit jobban is érdekel, akár belülről is, annak ajánlom, hogy előtte mindenképp érdeklődjön a látogathatóság ügyben. De aki a külső látvánnyal is megelégszik, az a várnézés előtt vagy után... (mert ugyebár ha arra jársz, akkor a várat miért hagynád már ki, megéri hidd el, KLIKK IDE és itt meg is nézheted az élménybeszámolót) ... guruljon el a templom előtt is... tán még szerencséje is lesz bejutás terén.
A vicces eme nem tervezett és nem várt látnivaló ügyében, hogy én ezt otthon már nézegettem, majdnem hogy terveztem is a megtekintését... de valahogy az információ gyűjtés során elmaradt és meg is feledkeztem róla... de teljesen... Anya kíváncsiságának köszönhetően viszont volt szerencsék ezt is megtekinteni. És ha nem is teljes sikerrel... de láttuk az Eszterházy mauzóleumot is. Ha Te is érdekesnek találtad....

1. Úgy 53 Esterházy nyugszik Gannán.Utolsó ugye a Péter. Van egy alsó rész ami nem látogatható mert erősen vizesedik. Pont aznap jártam arra mikor a Pétert temették de már délután mikor mindenki elment.Azért sikerült bejutnom.Az épület mellett van a parókia először oda kopogtattunk be. Lassan indult a beszélgetés az egyházfival de miután kiderült számára , hogy tatáról jöttünk egyre jobban belelendültünk a beszélgetésbe. Ő mondta, hogy a szembe lévő házban van a kulcs. Becsöngettünk és a polgi volt otthon.Kezünkbe nyomta a jó nagy kulcsot de mondta, hogy várjuk meg a pantheonnál a feleségét mert Ő a kezelő. Így már a hölgy nem akarta visszautasítani a látogatásunkat.Így bemehettünk.Persze végig fényképeztem minden koporsót, egyebet.Meglegyintett lent a történelem.

1. Kedves 1960imi,
      Köszönöm szépen, hogy megosztja gondolatait, élményeit, tapasztalatait és tudását. Remélem, hogy az én élménybeszámolóimmal ezeket is sokan olvasni fogják.
      üdv. Kinga

2. szeretnénk holnap 24-én kedden délután úgy 13 és 14 óra között látogatást tenni a mauzóleumba négyen mennénk. Köszönettel: Vajda Istvánné Győr

1. A Templom és Mauzóleum kizárólag előzetes bejelentkezéssel látogatható!
      Elérhetőség: 06 30/ 304 – 3362

2. Kedves Vajda Istvánné!
      Sajnálom, hogy nem tudtam időben válaszolni, pont ezekben a napokban mi is nyaraltunk/kirándultunk. De talán látja, hogy az én blogom/oldalam pusztán egy napló, egy élménynapló, amiben a saját élményeimet és tapasztalataimat osztom meg (ami ráadásul leginkább csak a bejegyzésben megnevezett időintervallumra érvényes... sok évre rá már valószínű, hogy változnak a dolgok/körülmények). És legtöbbször pontos és hivatalos információkat, vagy utalásokat azok elérhetőségére nem, vagy nem mindig tartalmaznak az élménybeszámolók. Remélem, hogy kedves segítőmnek köszönhetően meg tudták tekinteni a mauzóleumot.
      Üdv. Kinga

3. Ui.: Kedves 1960imi! Nagyon szépen köszönöm, hogy válaszolt a hozzászólónak!

4. Kedves Kinga ! Gyorsan kellett hát gyorsan segítettem. Remélem sikerült a látogatás.