Élménytérképem !!!

2013. április 30., kedd

Pilisborosjenő - 'Egri vár'

Pilisborosjenő - 'Egri vár'

A Dobogókői három napos kirándulásunkból hazafelé tartván ez volt az utolsó látnivaló, amit mindenképp szerettem volna még megnézni. Tök véletlenül a Google térkép régi fotó funkciójával vettem észre, és már csak a neve miatt is kíváncsi voltam, hogy mi is ez az Egri vár ily távol Egertől.
Így hát Pilisborosjenőre mentünk. Térképem volt, tudtam hogy hol kell keresni, csak épp azt nem tudtam, hogy milyen utak várnak ránk, és hogy meddig lehet elmenni. Így utólag már jobban tudom.
Szóval mivel nem tudtuk, hogy meddig is lehet kocsival elmenni... és elég földes, sőt nyomvályúsak voltak az utak... ezért kicsit hosszabbra sikerült a vár megkeresése.
A Teve-szikláknál megálltunk. Már csak azért is, hogy ezt a csodálatos természeti képződményt megnézzük.
Állítólag nevét onnan kapta, hogy a sziklákban egy bizonyos szögből nézve egy bizonyos részén egy tevét lehet látni. Hát ezt akkor siettünkben nem igazán néztük meg. A vár megtalálása volt a fő cél. Pedig biztos, hogy ott van az a teve... ezen a képen mintha lehetne látni.
A földes út szörnyű állapotban volt, és nem mertem Szuzival tovább menni, nem tudhattam, hogy később milyen lehet még. Szuzit leállítottam és jobb híján elindultunk gyalog...
... pedig később az út még Szuzinak is tök jó lett volna. Persze visszamenni már nem akartam... egy kis séta azért nem ártott.
Teve-szikla a távolból.
És az ösvény... amin olyannyira siettünk, hogy még megörökíteni se tudtam,... csak azt hogy ezt papucsban!! jártuk meg! 
Már majdnem feladtuk a keresést és gyaloglást. Úgy tűnt, hogy már annyira sokat gyalogoltunk, hogy vagy rossz helyen vagyunk, vagy elhagytuk már rég a várat. És akkor anya a fák lombjai közt észrevette.... egy kőtorony féleség! Végre! Meglett! És nem gyalogoltunk hiába!
Az Egri vár másolata!
Az egri vár másolata a Pilisben, a Nagy-Kevély délnyugati lejtőjén, Pilisborosjenő határában fekszik, közel a Teve-sziklához és az Országos Kéktúra útvonalához. A várat az Egri csillagok című film forgatásához építették az 1960-as években.
Várkonyi Zoltán filmrendező a látványos, több ezer statisztát felvonultató csatajelenetekhez választotta a Pilisborosjenő és Csobánka között húzódó völgyet a film egyik helyszínéül. A forgatások alatt a nagyrészt fából készült vár egy része leégett, amelyet rögtön újjá is építettek. A film elkészülte óta magára hagyatva pusztul. A forgatás 40. évfordulójára 2008 nyarán a vár környékét a Pilisborosjenői Önkormányzat rendbe hozatta.
A várat az Egri csillagok forgatása után még számos magyar filmhez használták forgatási helyszínül, pl.: Gyula vitéz télen-nyáron,Sztrogoff Mihály, Rab ember fiai, Angyalbőrben, Magyar vándor, stb.
Tök jó! Úgy örültem, hogy megtaláltuk!

El is kezdtük felfedezni, hogy milyenek ezek a romok.
Vár is, meg nem is.
Annak ellenére, hogy ezt utólagosan építették tisztára olyan, mint egy igaz évszázados múltra visszatekintő vár.
S úgy tűnik, hogy mások is szívesen járnak ide... akár hosszasabb időtöltésre is.
Boltíves kapuk...
Várfalmaradványok...
Várfalak...
Bástya is...
Minden, ami egy várhoz kell. Igazi vár kinézete és megjelenése van. Mintha csak a középkorban épült volna.
Azért kíváncsi lennék, hogy az eredeti kész változathoz képest mennyire romlott az állapota.
A vár pedig nem is olyan kicsi.... egész nagy területet lehet bejárni... a falak között bújócskázni.
Sok középkori várból, ma már ennyit se látni. Vagy ami megmaradt, az nem enged ekkora méretű várra következtetni.
Egy különálló épületrész is volt....
...máig (2013) ép boltíves átjáróval.



Nekem nagyon tetszett ez a látnivaló, ami vár is, meg nem is.
S gyalog, biciklivel vagy autóval....
... de megéri egyszer megnézni ezt is. 

Járd meg! Nézd meg! Éld meg Te is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése