2012. augusztus 9., csütörtök

Siklós - Siklósi vár

Siklósi vár
2012-es harkányi nyaralásunkkor kár lett volna kihagyni a Siklósi vár megtekintését. Így is lett, kényelmesen, kellemesen megnéztük a siklósi dombtetőn magasodó várat.
Rég jártunk erre... legalább is anyával. Meglepő volt néhány újabb, modernebb elem. A parkoló még a régi, de mögötte a háttérben ott látszik az az új épületrész. S mint kiderült ott kell majd jegyet váltani.
Manapság már a váraknak is van már saját honlapja, így az ember minden szükséges információt már előre meg tud nézni..... nyitva tartás, belépők, elérhetőség, programok, rendezvények.... a várnak a honlapján - http://www.siklosivar.hu/ - minden megtalálható! Nézd csak meg. Itt azt is láthatod, hogy mi a cím és hogyan lehet oda eljutni.
Mielőtt jegyet váltottunk volna tettünk egy sétát a vár körül. A vár körüli zöld parkocska ingyen bérmentve látogatható.
El is indultunk....
Hatalmas várfalak magasodtak fölfelé. A várat belülről csak egy helyen, a bejáratnál lehet megközelíteni. Mi is csak ott tudunk, és fogunk is bemenni.
A vár körül igazi park fíling van... zöld is... sétány is... szobrok is...

A várfal tövében megkerültük a várat....
.... s a túloldalon egy tér és a külső várfal látványa fogadott minket.
Jó nagy tér... gondolom itt szokták rendezni a várjátékokat, rendezvényeket.
A másik irányban meg a vár. Innen már látszik, hogy tényleg a dombtetőn áll.
A siklósi vár a dél-baranyai térség egyik legjelentősebb és legimpozánsabb műemléki épülete és egyben a legnagyobb történelmi látnivalója. Építészeti sajátosságai egyedülállóak a térségben. A gótikus kápolnája az ország egyik legszebb várkápolnája, a közelmúltban felfedezett imafülke pedig egyedülálló az országban. Az utolsó felújítás során előkerült festett fájdalmas Krisztus szobor, amely a XV. században a kápolnát díszíthette, szintén ritkaságnak számít hazánkban. Az impozáns kastély körül futó magas középkori várfalak és a falszorosban található Kanizsai Dorottya rózsakert mind-mind lenyűgözik az idelátogató vendégeket. A múzeumban található kiállítások sokszínűek és több témát ölelnek fel, hogy minden idelátogató vendég találjon olyan látnivalót, ami igazán érdekli.
A hatalmasnak tűnő várfalat is jobban górcső alá vettük.

Főként azt a nagy tornyot ott a végén.
Nincs valami jó állapotban. A felújítási pénzekből erre már nem telt, vagy nem is akarták felújítani.
Így viszont elég életveszélyes. Kint is van a tábla. Ennek ellenére látszott, hogy egyesek ezzel nem törődvén nyomokat hagytak maguk után a tiltott zónában.
Én azért nem kockáztattam, úgyhogy csak idáig másztam fel.
Innen csodálatos a rálátás az egész várra.
S miután megcsodáltuk menünk is tovább.
Az ösvény tovább vezetett el a vár előtt.

Majd a másik felén lévő parkos részt is megnéztük.
Romantikus járatok, falmaradványok... eldugott felfedeznivalók.

S újra a bejáratnál.
A belépéshez szükséges jegy megváltásához az új épülethez mentünk. A tetejét is jól megcsinálták, szép kilátás nyílik a városra.
De bemenni csak egy helyen lehetett.... oldalt... a ferde lejáraton.
Jegy megvolt... tábla a várról, hogy mit hol találunk megvolt...
....irány a vár! A bejárat.. amiről mindenki felismeri a Siklósi várat.

Az elmaradhatatlan ágyú...
És a kedvencem, a színes vártábla.
Mindjárt az elején fel lehet menni a várfalra...
... és azon körbe lehet sétálni.
S akár még tovább is... a rózsakert fölött.

A látvány és az élmény egyedi bármerre is néztünk.
A vár első említése 1294-ből maradt fenn. Legrégebbi épületrészeit a déli lakószárny pincéjében derítették fel a régészek, ez lehetett az egykori oklevelekben említett Kán nembeli Gyula nádor leszármazottai által emelt korai vár magja. A birtokuk után magukat Siklósinak nevező nemesi család lakta, szolgaszemélyzetével egyetemben. Siklóst is a tatárjárás utáni nagy várépítési korszak szülöttének tarthatjuk. Jelentős erődítményt formálhatott, mert 1316-ban még a Kőszegi nemzetség csapatai sem tudták ostromban bevenni.
Immáron a túloldalról szemlélve.
Itt le is lehetett menni a várba. Ehhez a szép modern hatású belső udvarhoz értünk le.
A Siklósi család 1387-ben szembefordult a magyar trónra kerülő Luxemburgi Zsigmond királlyal, aki ezért hűtlennek nyilvánította őket, várbirtokukat elkobozta tőlük. Néhány esztendővel később a nagyhatalmú Garai bárói család tulajdonába került át, akik jelentős mértékben kibővítették területét, de még az alatta meghúzódó mezővárost is kőfallal kerítették körül. 1401-ben az ország főnemesei fellázadtak Zsigmond uralma ellen, akit Visegrád után a siklósi várban őriztek. Mivel azonban a bárók nem tudtak megegyezésre jutni, végül a helyi földesúr, Garai Miklós tanácsára visszahelyezték uralkodói méltóságába. Zsigmond nem felejtette el nagyúri támogatóját, akivel ligát kötött, majd ennek megpecsételésére a király és Garai báró feleségül vették Cillei nagyúr két leányát.
Majd valahogy a vár furfangos járatain keresztül kilyukadtunk a vár belső udvarán.
S nem tudni hogy, de az egyik járat újra a várfalra vitt minket.
1440-re már kiépültek védőművei, melyeket az Ulászló király táborát erősítő Hunyadi János erdélyi vajda sem tudott bevenni. A Garai főnemesi család kihalta után Mátyás király Corvin János liptói hercegnek juttatta, de már a 16. század elején a Perényi főúri család lakta épületeit. 1543-ban Szulejmán szultán óriási serege alig háromnapnyi viadal után bevonult falai közé. 1686-ban a Budát visszafoglaló Habsburg sereg hadjárata idején szabadult fel az Oszmán Birodalom megszállásától, katonai jelentőségét csak a Rákóczi-szabadságharc után vesztette el véglegesen. Császárhű birtokosai miatt nem robbantották fel, de belső lakóépületeit jelentős mértékben átformálták a barokk formavilág jegyei szerint.
A látvány lenyűgöző volt.
Nemrég ott lent sétáltunk..... s onnan néztünk fölfelé.
Most meg innen fentről szemléltünk a parkot is és a kilátást is.
Ágyuk még itt is....

És a kilátás a Szársomlyói hegyre.

A várfal ezen részéről lehet látni a belső modern kis udvarkát, ahol már jártunk. Igazi vár ez a Siklósi vár... járatok, lépcsők, itt egy ajtó ott egy kapu, s hol itt az ember, hol ott. Nagyon tetszett!!!
1828-tól a Batthyány család volt a tulajdonosa, majd Benyovszky Lajos pozsonyi ügyvéd vásárolta meg.Halála után fia, gróf Benyovszky Móric örökölte, aki jelentős közéleti szerepet töltött be. Háromszor választották meg Baranya vármegye főispánjának, és országgyűlési képviselőnek. A gróf halála után az özvegye, Benyovszkyné Batthyány Lujza eladta a várat a Honvéd Kincstárnak.
Újra a várudvarban a kiállításokat kerestük.
Még a lépcsőfordulóban is műtárgyak.
És a kiállítások is meglettek. Egy kis festmény...
... egy kis népművészet....

... egy kis történelem...
... egy kis makett...
... egy kis régészet...
És egy különleges kiállítás.... hadtörténeti kiállítás (ebben a formájában ideiglenes, mert a többihez képest ez a későbbi látogatások során már nem így nézett ki). Úgyhogy már csak azért is meg kell mutatnom, hogy milyen nagy élmény volt.
A második világháború alatt angol, amerikai és lengyel hadifoglyokat őriztek itt. A második világháború után egy évtizedig gazdátlan volt, majd csak az 1955-ben elkezdődő régészeti feltárás és helyreállítás után kapta meg jelenlegi szerepét. A vár egymást követő tulajdonosai pompás várkastéllyá építették át, a kor várépítészeti követelményeinek és stílusirányzatainak megfelelően. Nagy történelmi időket látott falai között vármúzeumot, szállodát és éttermet rendeztek be.
Ez a sok info persze hogy a Wikipédiáról volt, és ha a többi is érdekelne akkor KLIKK IDE.
A gázmaszkok nem csak a falon lógtak... hanem gondoltak a gyerekekre is...
... a nagy gyerekekre is... :) Már csak azért is kipróbáltam, hogy tudjam, hogy miben szenvedtek és küzdöttek anno az életükért az emberek.
Hát... így felpróbálva.... nehéz elhinni, hogy ebben valamit is tudtak csinálni. Ahogy azt is nehéz elhinni, hogy anno ez hatékony lett volna....
A középkori kiállítás....

Majd valahogy egy alagsorba is lejutottunk,....
...ahol valami régen használt furcsa eszközök kiállítása volt.
És ez itt.... ?!? ...már nem is tudom, de tök jól megcsinálták.
2012-ben még rengeteg szuvenyír volt.... egy nekem is jutott ezekből. :)
Újra a belső udvarban.
Valahogy még a kápolnába is eljutottunk.
És újra a másik belső udvarban?!?
Igen! Ugyanis innen lehetett bemenni a rózsakertbe, amit az elején, amikor először jártunk erre még nem tudtunk.
A rózsakert! Kanizsai Dorottya rózsakertje.
Nagyon szép! Főleg, hogy épp rózsa virágzási időszakban téved oda az ember.
Egy szobor is vár a kert végében.
De itt kimenni nem lehet, úgyhogy vissza kellett mennünk a kastélyon keresztül. Így jutottunk el valahogy ehhez a furcsa kiállításokhoz.

Majd újra a belső udvaron kötöttünk ki.
Innen már mentünk is ki.
Kicsit rendszertelenül, de mégis kalandosan felfedeztük a Siklósi várat. Bejártuk és megnéztük amit lehetett. Jó volt!
Ez egy nagyon szép, nagyon nagy és látnivalókban gazdag kastély! Csak ajánlani tudom bárkinek, bármikor.... ha arra jár... a nézze meg.