2012. március 30., péntek

Mecseknádasd középkori templomrom,
avagy Schlossberg templomrom,
avagy Nádasdi templomrom
Már korábban is láttam, amikor Mecseknádasdon utaztunk keresztül, hogy van valami ott a dombtetőn. Furdalt is a kíváncsiság, hogy vajon mi lehet az, és hogy meg lehet-e tekinteni.

A 2012-es Medvehagymafesztiválos kirándulásunk után (ha még nem olvastad KLIKK IDE és megteheted) a hazafelé úton volt szerencsénk megtekinteni  a Mecseknádasdi templomromot. Mert hogy az ott a dombtetőn bizony egy középkori templomrom (ami több néven is ismert). És nem is kicsi, és nem is kevés kőfalmaradványokkal büszkélkedhet.
Szóval hazafelé tartottunk, amikor megláttam Mecseknádasdnál a kilógó romot, és hirtelen felindulásból úgy gondoltam, hogy most felmegyünk és megnézzük. Fogtam magam, és a lámpás kereszteződés utáni kis bekötő útnál már kanyarodtam is be, hogy megnézzük, hogy mi is van odafent.
Egész korrekt betonút vitt felfelé. Kocsival egészen fel lehetett menni a dombtetőre, ahol bizony egy egész szép kis rom állt.

Nem is kicsi! Úgyhogy egy röpke séta keretén belül megnéztük ezt a Schlossberg templomromot.
(2012 az első olyan év volt, amikor már kirándulgattunk, de még nem tudatosan, úgyhogy ebből az évből nincs sok képem, és nem is olyan jók... a szelfizés művészetét is itt még csak tanulgattam... )
Nádasd legkorábbi említése 1235-ből, II. Endre adományleveléből ismert.
A falu fölötti dombon fekszik az erősség, amely eredetileg egy XIV. századi, háromhajós templom volt. Nyugati homlokzata elé még ugyanabban a században egy önálló tornyot építettek.
Pécs eleste után (1543) Nádasd is török kézre került, a megszállók a templomot erődítménnyé alakították át.
A főhajót és a mellékhajót elválasztó pillérek vonalában emelt fallal három szakaszra osztották a hosszházat, sőt, a déli mellékhajó alá még boltozott pincéket is ástak. A templom kerítőfalának keleti oldalán előkerült egy kisebb torony maradványa is, mely valószínűleg a kaput védte. A déli oldalon a kerítőfal nyomvonalának folytatásában palánkfalra utaló cölöplyukakat is feltártak.
Evlia Cselebi török utazó is megemlékezik leírásában Nádasdról: „Egy földhalom mandula alakú, kettős kerítésű palánk erős fallal. (…) A várban templomból átalakított Szulejmán dzsámi és negyven deszkatetejű ház van…”
A törökök kiűzése után a romok még sokáig látszottak, amint arról az újkori források is beszámolnak. A templom és az erődítés feltárását 1973-1980 között végezték, az ásatás során felszínre került a többször átépített plébániatemplom, valamint a templom körüli kerítőfal.
Jelenleg a késő gótikus templom maradványai láthatóak a török kori átépítések nyomaival, a korábbi épületek a föld alatt rejtőznek.
Visszatekintve nagyon szép kis templomromot láttunk. A falmaradványok egész magasak voltak, és belül is, és kívül is körbe lehetett járni. A terület gondozott, nem kellett gazzal küzdeni a látnivalóért. Úgyhogy nagyon kellemes kis séta volt.
És a bejáratnál, vagyis ahonnan meglehetett közelíteni a romot, még történelmi leírás és épületrajz is volt. Ahogy már egyszer írtam... nagyon jó ez, főleg akkor, amikor csak úgy véletlen téved oda az ember a megfakul történelmi tudásával és nulla felkészüléssel. Nagyon hasznosak, és tetszik, hogy gondolnak a turistákra.
Mint említettem nem készült túl sok kép, és elég gyorsan körbe is jártuk a romot. Talán majd legközelebb több időt szánunk rá. Főleg, hogy itt akár még piknikezni is lehet.
És alig pár 10 méterre van a község kilátója is, ahol szintén kellemes délutáni programoknak ideálisan kialakított hely várja a látogatókat. A séta után megnéztük a kilátót is. Ha érdekel, hogy milyen volt, akkor KLIKK IDE és megtekintheted.
Ha arra jársz, vagy csak érdekelnek kisebb kirándulások, a romok, akkor ezt se hagyd ki, főleg, hogy Mecseknádasdon számos más érdekes látnivalót is meg lehet tekinteni. Megéri egyet kirándulni Mecseknádasdon is.